Palvelut

Nykypäivänä vaan on niin, että toimialasta riippumatta yrityksen perustarpeisiin kuuluvat lähes aina ja melkein poikkeuksetta jonkinlaiset nettisivut. Näitä meiltä löytyy niin sanotusti hyllystä.


Karvalakkimalli

Vanha kunnon karvalakki näyttää hyvältä ja toimii kesät talvet. Tähän sisältyy 3 staattista sivua.

Hienompi ja parempi

Joskus pelkkä karvalakki ei riitä, vaan tarvitaan lisäksi esimerkiksi housut. Housujen taskuun 2 lisäsivua, yhteydenottolomake ja hakukoneoptimointi.

Custom

Ihme kyllä ikuisesti tyylikäs karvalakki ei aina sovikaan kaikille, ja tarvitaan kenties sisällönhallintaa, verkkokauppaa tai räätälöityjä tietokantaratkaisuja. Suunnitellaan yhdessä sopiva kokonaisuus.



Varsinkin vasta aloittava ja tietoteknisesti taitava pienyrittäjä todennäköisesti jo miettii, miksi ihmeessä maksaa jostain verkkosivuista ihan oikeeta rahaa, kun netti on pullollaan ilmaisia palveluita! Useimmiten syy on siinä, ettei vaan kertakaikkiaan ehdi. Eikä jaksa! Sitä divien ja flexien pyörittelyä ja kiroilua, kun ne eivät mokomat osaa siirtyä kahtakymmentä pikseliä lähemmäs sitä paikkaa, missä niiden pitäisi olla. Ja valmiit teemat ja vimpaimet ovat aina melkein, mutta eivät ikinä just! Ja sitten vielä ylläpito ja mobiilioptimointi ja SEO ja evästebannerit ja some-integraatiot ja backend-hiukkaskiihdyttimet ja ties mitä kaikkea.

Niinpä me (minä) täällä yhden hengen web-dev-asiantuntija -agentuurissamme jupisemme ja kiroilemme senkin edestä, ja lopputulos on taatusti laadukas. Monille se on ihan oikeen rahan arvoista silläviisiin.


Nopee

Nykyajan ihmisillä on aina kiire. En tiedä minne. Eivät välttämättä tiedä itsekään. Mutta jos nettisivun lataamisessa kestää ikuisuuksia (eli kauemmin kuin yksi ainut sekunti), yllättävän suuri osa netin selaajista siirtyy välittömästi muualle. Tämän tietää hyvin eräs hakukonepalvelu, jonka hakutuloksissa vähänkin hitaammat sivut jäävät auttamattomasti salamannopeiden sivujen jalkoihin. Myös sisällön lataamisjärjestys vaikuttaa olennaisesti sivuston käyttäjäkokemukseen ja sen myötä siihen, siirtyykö kävijä saman tien toisaalle. Jokainen meistä on varmaan joskus törmännyt sivustoon, jossa kuvat latautuvat vähän sieltä täältä eri aikoihin, ja tekstit ja asettelut muuttavat muotoaan ennen kun asettuvat lopullisille paikoilleen.

Sivuston latautumista voidaan nopeuttaa huomattavasti optimoimalla raskas sisältö (kuten kuvat), karsimalla sivuston koodista ylimääräiset pois ja pakkaamalla kaikki mahdollisimman tiiviiksi paketiksi, joka on helppo jakaa loppukäyttäjille maailmanlaajuisten sisällönjakeluverkostojen ja toimivien välimuistiratkaisujen avulla. Lopputulos on laadukas ja oikeesti nopee sivusto, jonka ylläpito on yksinkertaista ja edullista.

Upee

Nettisivut koostuvat yksinkertaistetusti kolmesta eri osa-alueesta: sisältö, ulkoasu ja tekninen toteutus. Esimerkiksi tämän sivun tapauksessa voi huomata helposti, että tekijän tausta on näistä jälkimmäisessä: sisältö on tehty kieli poskessa eivätkä asettelut tai värimaailmat vaikuta ihan viimeisen päälle suunnitelluilta. Mutta tämäpä onkin tietoinen ratkaisu! Tähän "brändiin" kuuluu tietynlainen tee-se-itse -henkisyys ja poikkeaminen standardoidusta markkinointijargonista. Tietenkään sellainen ei sovi kaikille, ja jos yrityksellä itsellään ei ole minkäänlaista suunnitelmaa brändäämisen suhteen, yritysimago kannattaa tilata asiaan erikoistuneelta toimijalta jos se suinkin on mahdollista.

Paras lopputulos nettisivujen suhteen saadaan, kun yrityksellä on valmiina logot, värit, fontit ja asettelut sekä ennen kaikkea sisältö eli tekstit ja kuvat. Isot mainostoimistot ja muut brändääjät toki tekevät nettisivutkin samalla kertaa, mutta lähes aina se on ihan tolkuttoman kallista. Isolla alkupääomalla tämä ei tietenkään ole ongelma, ja hankinta maksaa kyllä itsensä takaisin. Mutta entäs me pienet toimijat, freelancerit ja toiminimiyrittäjät? Meidän pitää aloittaa siitä karvalakkimallista. Ja se kyllä riittää, kun sen tekee oikein.